Tým Samorostu

O Vaše děti se v Samorostu starají:

Josefa Kolmanová – zakladatelka a ředitelka LMŠ

První myšlenka na založení vlastní lesní školky vznikla – nevědomky – v době, kdy jsem sama navštěvovala školku. Dny jsem tam trávila zalezlá pod stolem, v prostoru přeplněném dětmi. Ven jsme chodili nanejvýš do zahrady. V době prvního těhotenství mi začalo být jasné, že své dítě do konvenční školky dát nechci. Osud mi v té době přihrál do cesty Danu Šestákovou Hladíkovou, která hledala způsob, jak založit lesní školku pro svou prvorozenou dceru. A tak v šanovském parku, na lavičce u mramorové kašny, vznikl v roce 2014 Samorost. Od té doby jej neustále rozvíjíme: otevírali jsme školku pro původně 8 dětí, dnes jich máme 23 a branku jsme otevřeli i dětem od 2 let věku.

Starám se o to, aby byl Samorost bezpečným a přátelským prostředím nejen pro děti, ale i pro naše zaměstnance a v neposlední řadě i pro rodiče. Ve školce též provázím 2 dny v týdnu. Původním povoláním jsem veterinářka, mám tři dcery, baví mne hory a orientační běh.

Absolvované kurzy:

  • Respektovat a být respektován (manželé Kopřivovi)
  • Kurz hygienické minimum a HACCP
  • Kurz první pomoci se zaměřením na dětský věk
  • ŠVP jako živý dokument, ALMŠ
  • Příroda jako kolegyně – třídní kniha, s Johanou Passerin, ALMŠ

Marcela Onuferová – pedagog, v Samorostu od šk. r. 2023/24

Po vystudování první střední školy jsem si nebyla úplně jistá, jakou profesní cestou se chci vydat. Pedagogika mě vždy velmi lákala. Začala jsem studovat kurz asistenta pedagoga. Tento krok mě dovedl k rozhodnutí pokračovat na střední pedagogické škole, kterou jsem úspěšně dokončila. Následně jsem pracovala v klasické mateřské škole a poté sedm let jako asistent pedagoga na druhém stupni základní školy. Začátkem roku 2024 jsem úplně náhodou získala možnost pracovat v Lesní mateřské škole. Byla to pro mě obrovská příležitost stát se členem týmu, který sdílí stejné hodnoty a filozofii.

Kromě pedagogiky mám ráda přírodu, svobodu a vše, co s tím souvisí. Věnuji se včelařství a myslivosti, což mi umožňuje lépe porozumět cyklům přírody a prohloubit své propojení s ní. Mám dva psy a dvě děti, které mě každý den inspirují a motivují k objevování nových krás přírody a zároveň mi pomáhají neustále růst.

Věřím v respektující přístup k dětem, který klade důraz na jejich individualitu, potřeby a přirozený vývoj. Snažím se vytvářet prostředí, kde se děti cítí bezpečně, jsou motivované k objevování a zároveň rozvíjejí důležité životní dovednosti.

Absolvované kurzy:

  • Přírodní pedagogika pro začínající průvodce- zima, ALMŠ
  • Nejlepší hry z lesních školek s Terezou Valkounovou, ALMŠ
  • Kurz první pomoci se zaměřením na dětský věk

Lucie Weinerová – pedagog, v Samorostu od šk. r. 2018/19

Vystudovala jsem Střední pedagogickou školu v Ústí nad Labem, obor vychovatelství. Pracovala jsem jako cvičitelka plavání a učitelka na 1.stupni ZŠ, ze školství jsem si odskočila do světa obchodu a marketingu. Do lesní školky mě přivedla moje mladší dcera. Po 10 minutách pobytu jsem věděla, že tam patřím a moc jsem si přála zde pracovat. Tou dobou se v Samorostu uvolnilo místo chůvy. Neváhala jsem a práci přijala. Pracuji zde od šk. roku 2018/19, nyní na pozici pedagoga. Pro mě je to práce snů. Chci aby se děti při objevování světa cítily svobodně a bezpečně. Podporuji jejich individuální talent, kreativitu a fantazii. Pomáhám jim překonávat překážky, učím je respektu k sobě, druhým, přírodě a všemu živému.  Abych dětem stačila, musím se neustále vzdělávat a v tom mě vedení Samorostu podporuje.  Absolvovala jsem například seminář s uznávaným přírodním pedagogem Rudolfem Hettichem, kurz první pomoci, ekohrátky i velmi přínosný seminář Výtvarné činnosti pro 2 leté děti. Aktuálně se v Samorostu věnuji předškolákům. Co mám ráda ? Legraci, svojí rodinu, les v každém ročním období, knihy, sport a Avengers. 🙂

Absolvované kurzy:

  • Přírodní pedagogika s Rudolfem Hettichem, ALMŠ
  • Výtvarné činnosti pro 2 leté děti
  • Rytmus dne a spánek malých dětí (nejen) venku – Johana Passerin, ALMŠ
  • Seminář volná hra s Johanou Passerin, ALMŠ
  • Předškolní příprava v přírodě, ALMŠ
  • Kurz první pomoci ZDrSEM (pravidelně obnovovaný)
  • Pohádky a divadlo v LMŠ s Johanou Passerin, ALMŠ

V roce 2022 si Lucie rozšířila vystudovaný obor vychovatelství o předškolní pedagogiku.

Kateřina Novotná – asistentka pedagoga, zástupkyně ředitelky, v Samorostu od šk. r. 2020/21

Narodila jsem se do učitelské rodiny, na paní učitelku jsem si jako dítě často hrála a škola mě bavila. Na mladší děti jsem měla magnet a moc ráda jsem se o ně starala. Po gymnáziu jsem pokračovala se studiem na pedagogické fakultě, ale neukončila ho. Vydala jsem se nakonec úplně jiným směrem a práci učitelky jsem se vyhýbal.

Když jsem se stala maminkou, potvrdila jsem si, že práce s dětmi mě naplňuje mnohem více než svět obchodu a marketingu. Díky jarní karanténě v roce 2020 jsem se rozhodla změnit směr své dřívější kariéry a přihlásila se na profesní kvalifikaci Chůva pro děti do zahájení povinné školní docházky. Pak asi všemu, co bylo dále, vděčím vesmíru, který mi do cesty na poslední chvíli před nástupem do jiné práce, vložil možnost stát se chůvou právě v Samorostu. Neváhala jsem. Miluji přírodu a volnost, kterou nabízí. Miluji děti a jejich bezprostřednost, radování z maličkostí. Do jisté míry se cítím jako ony a to, co jsem v dospělém světě začala opomíjet, se každý den ráda učím právě od nich znovu a lépe.

Absolvované kurzy:

  • Rytmus dne a spánek malých dětí (nejen) venku – Johana Passerin, ALMŠ
  • Přírodní pedagogika, ALMŠ
  • Kurz první pomoci ZDrSEM (pravidelně obnovovaný)
  • Kurz asistent pedagoga
  • Kurz hygienické minimum a HACCP

Od šk. roku 2024/25 studuje Kateřina obor Předškolní a mimoškolní pedagogika na VOŠ Pedagogická a sociální v Praze.

Dana Šestáková Hladíková – zakladatelka LMŠ, školnice

Jsem na Cestě… životem zahradní a krajinářské architektky, památkářky, zakladatelky Lesní mateřské školky Samorost, ženy a mámy.

A ta moje cesta ze mě udělala Samorostku, protože kdo jednou vstoupí naší brankou do lesa, zůstane mu to v srdci navždy a to je dobře.

Absolvované kurzy:

  • Respektovat a být respektován (manželé Kopřivovi)
  • Exkurze v berlínských lesních školkách (zima 2023)
  • Kurz první pomoci se zaměřením na dětský věk

Veronika Stelzerová – asistentka pedagoga k dítěti s SVP

Každý den přináší nový zážitek. Po studiu SPŠ obor geodézie v roce 1993 jsem odjela do Anglie za dobrodružstvím, což byla má první práce AU – PAIR pečovatelka o děti. Po návratu do Čech jsem pracovala jako geodetka a dokumentátorka u památkářů, dále jsem působila jako dobrovolný pracovník v krizových centrech. Významnou zkušeností pro mě byla činnost humanitárního pracovníka v poválečném Afghánistánu v roce 2004, kde jsem působila jako dokumentátorka projektů a zároveň učitelka angličtiny. Dalším zájmem v mém životě byl sport. Stala jsem se instruktorkou plavání a byla jsem zaměstnaná jako plavčice. Po mé první mateřské dovolené jsem učila angličtinu ve Step by Step školičce a při druhé mateřské dovolené jsem byla v roce 2019 oslovena školkou LMŠ Samorost, kam obě mé dcerky chodily. Díky nabídce jsem absolvovala akreditovaný kurz chůvy a stala se průvodkyní ve školce. Další výzvou byl pro mne kurz Asistenta pedagoga, který mě obohatil svými informacemi o činnostech s dětmi s konkrétní potřebou.

Mám ráda originalitu a obdivuji rozlišnosti a vyjímečné spojení s jinakostí, což mě obohacuje o poznání dětského světa. Ráda dětičky doprovázím na jejich cestičce životem. Upřednostňuji empatický, klidný a pohodový přístup k dětem, trpělivé naslouchání s porozuměním a přijímání dětí bez podmínek, takoví jací jsou. Mám ráda dětskou fantazii, hravost, spontánnost, upřímnost a zvědavost při získávání nových poznatků. Tato krásná práce ve školce LMŠ Samorost, kde největším pomocníkem je příroda, která přirozeně odpovídá na všechny otázky a rozvíjí všechny naše smysly, mě obohacuje a naplňuje mou potřebu láskyplné sounáležitosti s dětmi.

Absolvované kurzy:

  • Kurz asistent pedagoga
  • Integrace dítěte se specifickými vzdělávacími potřebami do dětského kolektivu
  • Kurz první pomoci se zaměřením na dětský věk
  • ​​Relaxační techniky v MŠ
  • ADHD, ADD a trauma: Efektivní strategie pro učitele